Horeca als Experience

Horeca als Experience - The New Sound
Uitgelicht artikel

De Horeca heeft meerdere tijden gehad dat het onder druk heeft gestaan. Zeker sinds de Corona periode is deze toenemende druk steeds meer zichtbaar voor het publiek geworden en valt de hogere omloopsnelheid van ondernemers op. Steeds meer zaken staan te koop en wisselen van eigenaar.

Trendrapport 2024 (Tippr.nl)

Volgens Tippr.nl met haar Trendrapport 2024 komt dit door de toenemende kosten die gedraaid moeten worden. Dit gaat ten kosten van de marges die altijd al onder druk hebben gestaan - dit komt door o.a. de hogere inkoop- en personeelskosten. Nederlanders geven nog steeds veel geld uit aan horeca, maar worden steeds kritischer naar de prijzen en het algehele aanbod. Om de prijzen te rechtvaardigen moet je als horeca onderneming kijken waar men zich kan onderscheiden - het inzetten op een onvergetelijke ervaring is key. Dit kan uiteraard op verschillende manieren worden ingezet om de totaal beleving compleet te maken.

Muzikale invloed op de zintuigen

Muziek kan bijvoorbeeld een subtiele of directe invloed hebben op de algehele ervaring. Onderzoek heeft aangetoond dat muziek verschillende invloeden kan hebben op de ervaring van de avond of smaak:

  1. Sfeer en stemming: Het type muziek dat wordt afgespeeld, kan de sfeer van een ruimte bepalen. Bijvoorbeeld, rustige en kalmerende muziek kan een ontspannen sfeer creëren die mensen aanmoedigt om langzamer te eten en te genieten van hun maaltijd. Aan de andere kant kan opzwepende muziek een energieke sfeer creëren die de eetlust kan verhogen en mensen kan aanmoedigen om actiever te zijn tijdens het eten.
  2. Smaakperceptie: Studies hebben aangetoond dat muziek de smaakperceptie kan beïnvloeden. Bijvoorbeeld, het afspelen van zachte, rustige muziek kan de smaak van voedsel als zachter en zoeter doen ervaren, terwijl het afspelen van scherpere muziek de smaakintensiteit kan verhogen.
  3. Sociale interactie: Muziek kan ook van invloed zijn op de sociale dynamiek tijdens het eten. Bijvoorbeeld, als er levendige, vrolijke muziek wordt gespeeld, kan dit mensen aanmoedigen om meer te praten en interactie te hebben met hun tafelgenoten. Aan de andere kant kan rustige, romantische muziek een intiemere sfeer creëren die geschikt is voor een romantisch diner.
  4. Herinneringen en associaties: Mensen hebben vaak associaties tussen muziek en bepaalde herinneringen of ervaringen. Het afspelen van muziek die positieve herinneringen oproept, kan de algehele ervaring van het diner verbeteren en mensen een gevoel van comfort en tevredenheid geven.

Muziek speelt sterk op de emotie in en kan bevorderend zijn voor de de algemene ervaring. Dit kan uiteraard subtiel worden ingezet als achtergrond muziek op verschillende manieren. Buiten de juiste apparatuur aan te schaffen van een degelijke kwaliteit, zijn er maar weinig zaken die zich echt bezig houden met de psychologie van muziek en de uitwerkingen daarvan op het publiek dat gebruik maakt van Horeca. Vaak zien we in de reviews van Horeca zaken terug als muziek een negatieve invloed heeft op de ervaring van een avond: het staat te hard, slechte soort muziek of een slechte kwaliteit. In plaats van deze reviews te neutraliseren kan er ook gekeken worden naar een positieve ervaring met als resultaat een tevreden klant en een positieve review.

Muziek als concept

Een goede installatie aanschaffen dat zeer goed klinkt en met de juiste muziek aangepast op de algehele ambiance kan al een hele goede toevoeging zijn waardoor uiteindelijk de algehele ervaring een stuk beter wordt. Er zijn ook voorbeelden van restaurants die dit concept nog iets explicieter introduceren, waarbij muziek echt onderdeel is van het horeca concept:

Ynyshir - Wales

Een Michelin sterren Chef uit Wales heeft een eigenzinnige visie op een restaurant ervaring. Dit is terug te vinden in het menu, dat 90 % uit vlees en vis bestaat, maar ook op de ambiance van het restaurant. Vaak worden sterren restaurants als stijf, chique en ontoegankelijk gezien. Het 2 sterren restaurant Ynyshir wordt gezien als een van de meest controversiële en beste restaurant van Groot-Brittannië. Een leuk onderdeel van de algehele ervaring is dat er een diskjockey de gehele avond een aangepaste mix van muziek draait. Dit is elke dag anders en persoonlijk gemixed met zijn vinyl collectie dat zichtbaar is op 4,09 in de video. De stijl wordt aangepast op de dagelijkse sfeer in het restaurant en eventueel het menu.

Alchemist - Kopenhagen

Je hebt ook de overtreffende trap om de dining experience naar een volgend level te tillen. De Alchemist (2 sterren restaurant) staat bekend om de unieke ervaring waarbij verschillende zintuigen worden geprikkeld. Dit komt tot uiting met prachtige decors, presentatie van het gericht, geluidseffecten en een naadloze presentatie van de werknemers. Een ding is zeker - de Alchemist weet zich te onderscheiden.

Uiteraard zijn dit voorbeelden waarbij een zintuigelijke prikkeling ingezet kan worden om de ervaring naar een hoger niveau te tillen. Door een speciale ervaring te kunnen aanbieden waarbij het totaal plaatje van een onderneming op een positieve manier blijft hangen bij de gasten kan een manier zijn om de hogere prijzen te rechtvaardigen. Deze speciale ervaring kan op verschillende manier geïmplementeerd worden met audio visuele oplossingen.

Op www.thenewsound.nl hebben we verschillende producten die een mooie invulling kan geven aan een verbeterende ervaring voor horeca ondernemingen.

The New Sound - Living Music

Laat een reactie achter

Please note, comments need to be approved before they are published.